کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست؟ (مقاله جامع و تخصصی)

کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بیوورسال، قوی‌ترین ماده اطفا حریق دنیا است. این ماده با استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها تولید شده است تا آتش‌های پرحجم تمامی گروه‌های آتش را خاموش کند. با اینکه بسیاری از افراد کپسول بیوورسال را با نام کپسول فوم نیز می‌شناسند، اما کپسول آتش نشانی بیوورسال تفاوت زیادی با کپسول‌های فوم معمولی دارد. گروه تولیدی و صنعتی تدبیر، نماینده انحصاری محصولات بیوورسال در ایران، برای اولین بار و بصورت انحصاری این کپسول را در ایران عرضه کرده است. اما بیوورسال چیست و مواد تشکیل دهنده کپسول بیوورسال چگونه هستند؟ با ما همراه باشید تا با مزایای بیوورسال و مشخصات این کپسول آتش نشانی آشنا شوید.

کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست؟

کپسول بیوورسال همانند تمامی کپسول‌های آتش نشانی، یک خاموش کننده به حساب می‌آید. اما این خاموش کننده  فوم، از قدرت اطفایی بالایی برخوردار است. مثال بارز قدرت کپسول بیوورسال، استفاده از این ماده اطفایی در ماشین‌های آتش نشانی و اطفای حریق جنگل‌ها است.

کسپول آتش نشانی بیوورسال قادر است تا آتش سوزی‌هایی با حجم بزرگ در تمام انواع گروه‌های آتش A، B، C و F  را خاموش کند. این ماده اطفایی قدرتمند، توسط شرکت بیوورسال آلمان تولید شده است و گروه تولیدی و صنعتی تدبیر در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای ساختن ایرانی ایمن، توانسته است تا نمایندگی انحصاری این شرکت را کسب کرده و این ماده را در اختیار آتش نشانان عزیز و مردم ایران قرار دهد. اما با همه این توضیحات درباره قدرت اطفایی بیوورسال، کپسسول آتش نشانی بیوورسال ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

ویژگی کپسول آتش نشانی بیوورسال تدبیر

کپسول آتش نشانی بیوورسال، مورد تایید سازمان‌های محیط زیست جهانی است و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که آن را از سایر کپسول‌ها جدا می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

دوستدار محیط زیست

کپسول بیوورسال، مورد تایید سازمان‌های جهانی است و استفاده از آن برای انسان و محیط زیست هیچ خطری ایجاد نمی‌کند. یکی از شگفتی‌های ماده بیوورسال، خاصیت ترمیمی آن برر روی گیاهانی است که در معرض آتش سوزی قرار گرفته‌اند. مواد بیوورسال با ایجاد یک لایه محافظ، از صدمه دیدن گیاهان در برابر آتش جلوگیری کرده و خاصیت بیوتکنولوژیک آن، روند ترمیم گیاهان آسیب دیده را سرعت می‌بخشد.

برای آشنایی با اولین کپسول آتش نشانی دنیا مقاله زیر را بخوانید.

خاصیت فلش اوور (Flash Over)

فلش اوور خطرناک‌ترین لحظه در آتش سوزی است. flash over در واقع بخاطر بازخورد تابشی حرارت اتفاق می‌افتد. در این پدیده حرارت آتش ایجاد شده در محیط‌های بسته، توسط سقف اتاق جذب شده و دمای گازهای قابل اشتعال را بالا می‌برد. همین باعث می‌شود تا سایر لوازم موجود در این فضا خود به خود آتش بگیرند.

مواد بیوورسال درخل کپسول با محاصره کردن آتش و پایین بردن دمای آن از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و به این طریق ایمنی اطفاگران را تامین می‌کند.

ویژگی بک درفت (Back Draft)

بک درفت در حقیقت انفجاری است که در اثر وارد شدن حجم بالایی از اکسیژن به محیط بسته رخ داده و آتش سوزی را شعله‌ور می‌کند. به عبارتی در این مواقع، زمانی که یک مکان بسته درحال آتش سوزی است، با باز شدن درب مقدار زیادی اکسیژن وارد محیط شده و کار سوخت رسانی به آتش را انجام می‌دهد.

اما مواد تشکیل دهنده بیوورسال با محاصره کردن شعله آتش، امکان سوخت رسانی به شعله را از بین برده و مانع از ترکیب اکسیژن و آتش می‌شوند. به همین ترتیب زمانی که حجم بالایی اکسیژن به محیط وارد شود، دیگر منجر به انفجار آتش نخواهد شد.

حالا که با مزایای بیوورسال آشنا شدید، در صورتی که قصد دارید این کپسول را تهیه کنید، بهتر است از طریق نماینده انحصاری آن اقدام به این کار بکنید. همانطور که می‌دانید، گروه تولیدی و صنعتی تدبیر تنها نماینده رسمی بیوورسال در ایران است و تمامی برندهایی که از نام بیوورسال استفاده می‌کنند از ناآگاهی افراد سواستفاده می‌کنند.

خاموش کردن انواع گروه آتش

مزایای کپسول آتش نشانی بیوورسال

ماده بیوورسال را می‌توان گزینه برتر برای مهار آتش در سراسر دنیا دانست. این ماده می‌تواند آتش‌هایی با منشا چوب و کاغذ، انواع الیاف، انواع سوخت‌های فسیلی، آتش‌سوزی‌های ناشی از اتصالات الکتریکی و … را خاموش کند. برخی از مزایای دیگر استفاده از کپسول آتش‌نشانی بیوورسال عبارتند از:

  • ضریب مصرف مواد کمتر به‌دلیل اثربخشی بالا برای مهار آتش
  • قابلیت کاهش حرارت آتش و مواد سوختنی و خنک کردن محیط
  • افزایش ایمنی محیط‌ها، اموال و افراد در برابر آتش
  • بی‌ضرر بودن ماده بیوورسال برای پوست
  • بی‌ضرر بودن ماده بیوورسال برای محیط زیست
  • بدون پسماند و آلودگی های محیطی
  • نداشتن خاصیت خورندگی تجهیزات و …
  • عدم بازگشت شعله پس از اطفا
  • استفاده آسان برای عموم
  • عدم نیاز به شارژ و حذف هزینه های سالانه
  • سرعت اطفا و موثر در عدم توسعه آتش
  • و …

در مقاله زیر راهنمای انتخاب کپسول آتش نشانی خانگی را برای شما قرار دادیم. برای مطالعه کلیک کنید.

بیوورسال چگونه آتش را خاموش می‌کند؟

بیوورسال از انواع خاموش کننده آتش است که قابلیت کنترل هر چهار وجه موثر و مولد در آتش سوزی را داشته و عملکردی مثبت با قدرت زیاد به صورت همزمان در اطفاء حریق دارد. این چهار وجه عبارتنداز:

  1. اکسیژن: خاموش کننده بیوورسال مجهز به دترجنت‌ است. با استفاده از این دترجنت‌ها، بیوورسال فوم را به صورت لایه‌ای غیرسمی روی آتش می‌گستراند تا به این طریق مانع از تبادل مواد در حال سوختن با اکسیژن موجود در هوا شود.
  2. حرارت: این وسیله قادر به کاهش کشش سطحی آب از ۷۲ Mn/m  به ۱۲ Mn/m  است به این صورت که مواد فعال را در سطح خود ایجاد کرده و از افزایش سطح کششی آب جلوگیری به عمل خواهد آورد در نتیجه با افزایش نفوذپذیری و قابلیت سردکنندگی آب، دمای آتش را به سرعت و در کمترین زمان ممکن کاهش خواهد داد.
  3. سوخت: بیوورسال با استفاده از مواد محصورکننده خود، مولکول‌های موجود در سطح سوخت را محاصره کرده و محبوس خواهد کرد به این طریق مولکول‌های سطحی سوخت دیگر توان تبخیر نداشته و و قابلیت سوختی خود را از دست داده و دیگر قابلیت شعله‌ور شدن را نداشته و اشتعال پذیر نخواهند بود.
  4. زنجیره آتش: خاموش کننده بیوورسال از راه جذب و به انحصار درآوردن گازهایی که مستعد سوختن هستند اما هنوز اشتعال نیافته‌اند، زنجیره آتش را قطع می‌کند و به این شیوه مانع از بروز انفجار و مشکلات بزرگتر خواهد شد.

قدرت خاموش کنندگی اسپری ۵۰۰ml بیوورسال تدبیر

آموزش خاموش کردن آتش با استفاده از بیوورسال

در صورت بروز آتش سوزی آرامش خود را حفظ کرده و ترس و دلهره خود را مهار نمایید. زیرا شما خاموش کننده بیوورسال را در دست دارید.
۱- در اولین مرحل مواد بیوورسال را از فاصله‌ای دورتر به آتش بپاشانید. به این طریق به شعله‌های آتش حمله کرده و اندک اندک شعله‌ها را خاموش کنید و به جلو بروید.
۲- بعد از باز کردن راه خود به آتش نزدیک شوید و آن را دور آن را بپیمایید و مکان‌هایی را که آتش شعله‌ورتر و پرحجم‌تر است را خاموش کنید.
۳- در آخرین مرحله شعله‌های کوچکی را که باقی مانده‌اند خاموش کنید و آتش سوزی را به طور کامل با خاموش کننده بیوورسال اطفاء نمایید.

اطفا حریق جامدات با بیوورسال

یکی از خطرناک‌ترین آتش سوزی‌ها، آتش سوزی در گروه جامدات اشتعال پذیر است. اما بیوورسال چگونه آتش گروه A را خاموش می‌کند؟

  • چانچه جامدات اشتعال پذیری مانند چوب و لاستیک در مکان آتش سوزی وجود داشته باشند با پاشیدن خاموش کننده بیوورسال روی آن‌ها، مواد بیوورسال به لایه‌های سطحی این جامدات نفوذ می‌کند. بنابراین سطح جامدات خنک می‌شود و در حین سرد شدن منافذی که در سطح آن‌ها وجود دار نیز مسدود شده و به این طریق از ایجاد و خارج شدن گازهای اشتعال پذیر از آن‌ها جلوگیری خواهد شد. بنابراین از منابع تغذیه آتش به وجود آمده، کاسته می‌شود در نتیجه آتش سوزی با سرعت بیشتری خاموش خواهد شد.
  • بیوورسال به عنوان یک خاموش کننده آتش با سرعت بسیار زیادی بیشترین حجم از بخار سرد را در فضایی که آتش گرفته می‌گستراند و به این وسیله بخار آب را در بین اکسیژن و  گازهایی که هنوز مشتعل نشده‌اند، جایگزین می‌کند. با این کار اتمسفر آتش رقیق می‌شود. این امر باعث می‌شود تا شعله‌ها شکل نگیرند و آتش سوزی تداوم نداشته باشد.

برای آشنایی با بهترین خاموش کننده‌های جامدات مقاله زیر را مطالعه کنید.

نماینده انحصاری کپسول بیوورسال در ایران

گروه تولیدی صنعتی تدبیر یکی از پیشگامان عرضه تجهیزات آتش‌نشانی بیوورسال در ایران است. ما مواد اطفایی بیوورسال را از شرکت آلمانی با بالاترین کیفیت ممکن وارد می‌کنیم.

تدبیر همچنین دارای طیف متنوعی از کپسول‌های بیوورسال است که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع کپسول‌های ۲، ۴، ۶، ۱۲، ۲۵ و ۵۰ لیتری بیوورسال و حتی اسپری خاموش‌کننده بیوورسال اشاره کرد. بنابراین شما می‌توانید متناسب با نیازهای محل سکونت، محیط کسب‌وکار یا صنعت خود این کپسول‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

تست کپسول آتش نشانی بیوورسال در پالایشگاه بندرعباس

سوالات متداول در مورد بیوورسال

خاموش کننده بیوورسال چیست؟

ماده خاموش کننده بیوورسال قوی‌ترین ماده اطفا حریق در دنیا است. کپسول آتش نشانی بیوورسال خاموش کننده گروه آتش های A، B، C و F است.

کپسول بیوورسال اصل متعلق به کدام شرکت است؟

گروه تولیدی و صنعتی تدبیر، نماینده انحصاری کپسول آتش نشانی بیوورسال در ایران است و بجز بیوورسال تدبیر، بقیه برندهای تولید کننده فیک هستند.

1 در مورد “کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست؟ (مقاله جامع و تخصصی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه تولیدی و صنعتی تدبیر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید…