سیستم اطفا حریق گازی: مزایا + معایب + راهنمای خرید

سیستم اطفا حریق گازی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ایمنی در برابر آتش یک جنبه حیاتی برای تمامی افراد در محیط‌های گوناگون است. در واقع، انتخاب نوع مناسب سیستم اطفا حریق، می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و از آسیب به اموال جلوگیری کند. سیستم‌های اطفا حریق گازی از مؤثرترین سیستم‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی قبل از گسترش آن هستند و انواع مختلفی دارند که متناسب با نیازهای خاص طراحی شده‌اند. با این حال، با وجود گزینه‌های متعدد، انتخاب یکی از انواع سیستم اطفا حریق گازی کاری دشوار است. از این رو، در این مقاله، با انواع سیستم اطفا حریق گازی و سیستم آئروسل به‌عنوان نوع مدرنی از این سیستم‌های خاموش‌کننده گازی با فناوری جدید، آشنا می‌شویم.

سیستم اطفا حریق گازی چیست؟

سیستم اطفا حریق گازی

سیستم‌های اطفا حریق گازی نوعی سیستم خاموش‌کننده آتش هستند که با حذف اکسیژن از محیط کار خود را انجام می‌دهند. این سیستم‌ها معمولاً در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که نمی‌توان از سیستم‌های خاموش‌کننده مبتنی بر آب یا فوم، مانند مراکز داده، موزه‌ها و بایگانی‌ها، استفاده کرد، چرا که در این مکان‌ها آب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تجهیزات، اموال یا اسناد وارد کند.

انواع سیستم اطفا حریق گازی با رهاسازی یک عامل گازی در منطقه آتش‌سوزی عمل می‌کنند که باعث جابجایی اکسیژن و خاموش شدن آتش می‌شود. سیستم‌های اطفا حریق گازی اغلب بهترین انتخاب برای حفاظت از دارایی‌های باارزش و مکان‌هایی هستند که در آن، سیستم‌های اطفا حریق سنتی مبتنی بر آب نمی‌توانند استفاده شوند. در بخش‌های بعدی، با نحوه عملکرد و انواع سیستم اطفا حریق گازی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نحوه عملکرد سیستم اطفا حریق گازی

نحوه عملکرد سیستم اطفا حریق گازی

سیستم اطفا حریق گازی بر اساس اصل از بین بردن عواملی که به اشتعال و شعله‌ور ماندن آتش کمک می‌کنند، کار می‌کند. همانطور که احتمالاً می‌دانید، عناصر مثلث آتش عبارتند از اکسیژن، سوخت و گرما که با حذف هر یک از آن‌ها می‌توان آتش را خاموش کرد.

سیستم‌های اطفا حریق گازی به دو عنصر زیر در مثلث آتش حمله می‌کنند:

  • اکسیژن: سطح اکسیژن با کمک گازهای بی‌اثر مانند آرگون و نیتروژن به ۱۵ درصد حجمی کاهش پیدا می‌کند. به محض اینکه سطح اکسیژن محیط بیش از ۱۵ درصد کاهش یابد، دیگر هوای کافی وجود نخواهد داشت که فرآیند سوختن ادامه یابد و از این رو، آتش خاموش خواهد شد.
  • گرما: به محض تخلیه، گاز یا گازهای خاموش‌کننده با هوا مخلوط می‌شوند. مخلوط هوایی که به این ترتیب تشکیل می‌شود، ظرفیت گرمایی بسیار بیشتری نسبت به هوای خالی دارد. بنابراین، گرمای بیشتری را جذب می‌کند و باعث از بین رفتن واکنش زنجیره‌ای احتراق می‌شود.

انواع سیستم‌ اطفا حریق گازی

انواع سیستم اطفا حریق گازی

امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های اطفا حریق گازی در بازار موجود است. رایج‌ترین انواع آن عبارتند از سیستم اطفا حریق گاز CO2، نوک (Novec) 1230، هالوکربن، سیستم‌های گاز نجیب و آئروسل. هر یک از انواع سیستم اطفا حریق گازی مشخصات و مزایا و معایبی دارند و انتخاب مناسب آن برای کسب‌ و کار شما به عوامل مختلفی از جمله اندازه منطقه‌ای که باید محافظت شود، نوع تجهیزات موجود در منطقه و نوع آتش‌سوزی احتمالی بستگی دارد.

انواع سیستم اطفا حریق گازی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: انواع سیستم اطفا حریق

سیستم اطفا حریق CO2

سیستم‌های CO2 برای استفاده در مناطقی که تجهیزات الکتریکی زیادی وجود دارد، مانند اتاق سرور یا مراکز داده، ایده‌آل هستند. گاز کربن دی اکسید یک عامل پاک یا کلین ایجنت است که پس از اطفا حریق، هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارد. اما گاز دی اکسید کربن در غلظت‌های بالا می‌تواند برای انسان خطرناک باشد و به همین دلیل، استفاده از آن در مناطقی که افراد در آن حضور دارند، توصیه نمی‌شود.

سیستم اطفا حریق گازهای نجیب

انواع سیستم‌های اطفا حریق گازهای نجیب یا گازهای بی‌اثر بسته به نوع آن، از ترکیب متفاوتی از گازهای بی‌اثر از قبیل آرگون، دی اکسید کربن و نیتروژن استفاده می‌کنند. گازهای بی‌اثر فضای بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو، سیلندرهای نگهدارنده آن‌ها دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند. همچنین، از دیگر ویژگی‌های این گروه از گازها، طولانی بودن زمان فعال‌سازی آن‌ها است.

سیستم اطفا حریق Novec1230

سیستم اطفا حریق Novec 1230، با نداشتن اثر تخریبی بر روی محیط زیست، از گزینه‌های اطفا حریق گازی پاک به شمار می‌رود. روش عملکرد این سیستم  از طریق حذف عامل حرارت است و باعث ایجاد وقفه در فرآیند احتراق می‌شود. این عامل اطفا حریق به‌ صورت مایع ذخیره، اما به‌صورت گاز آزاد می‌شود.

سیستم اطفا حریق گازی هالوکربن

سیستم‌های اطفا حریق گازی هالوکربن از گازهای خاموش‌کننده فشرده و مایع مانند هیدروفلوئوروکربن‌ها و فلوروکتون‌ها استفاده می‌کنند و درست مانند گازهای بی‌اثر، این گازهای شیمیایی به عنوان عوامل پاک تعریف می‌شوند که خاصیت سمی و مضری ندارند. از طرفی، باید اشاره کرد که هالوکربن رسانای جریان الکتریسیته نیست و در کمتر از ۱۰ ثانیه می‌تواند فعال شود.

مزایای سیستم اطفا حریق گازی

مزایای سیستم اطفا حریق گازی

سیستم‌های اطفا حریق گازی برای ایمن‌سازی مناطق پرخطر، به خصوص مناطقی که استفاده از سیستم‌های آبی گزینه مناسبی نیست، بسیار مؤثر هستند. همچنین، به‌کارگیری سیستم‌های گازی، نیاز به عملیات پاکسازی را به حداقل می‌رساند. این امر به نوبه خود، زمان ازکارافتادگی کسب و کار را کاهش خواهد داد. از سایر مزایای سیستم اطفا حریق گازی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • غیررسانا: در مقایسه با روش‌های اطفا حریق سنتی، سیستم‌های اطفا حریق گازی رسانای جریان الکتریسیته نیستند، بنابراین گزینه ایمن‌تری برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های الکتریکی هستند و خطر برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهند.
  • پاسخ‌دهی سریع: سیستم‌های اطفا حریق گازی نه تنها می‌توانند به سرعت آتش را خاموش کنند و آسیب‌های ناشی از خود اشتعال را کاهش دهند، بلکه همچنین قادر هستند که از میزان آسیب ناشی از دود و دوده، به عنوان محصولات جانبی آتش، بکاهند.
  • حداقل خسارات جانبی: آسیب‌های ناشی از حریق تنها به خود آتش محدود نمی‌شود. پسماند به جا مانده از برخی مواد خاموش‌کننده می‌تواند به تجهیزاتی مانند وسایل الکترونیکی صدمه بزند. از آنجایی که سیستم‌های اطفا حریق گازی پسماندی به جا نمی‌گذارند، احتمال خسارات جانبی به حداقل می‌رسد.
  • محافظت از افراد حاضر در محل: از سیستم‌های اطفا حریق گازی می‌توان هم در محیط‌های مسکونی و هم غیرمسکونی (بسته به سیستم) استفاده کرد. از همین رو، قبل از فعال شدن سیستم نیازی به تخلیه نیست. این امر به نوبه خود، باعث تسریع در عملیات اطفا حریق می‌شود و به حفاظت از منابع انسانی ارزشمند کمک می‌کند.
  • سازگاری با محیط زیست: سیستم‌های اطفا حریق گازی کلین ایجنت مانند Novec 1230 سازگار با محیط زیست هستند و منجر به تخریب لایه اوزون نمی‌شوند.

معایب سیستم اطفا حریق گازی

معایب سیستم اطفا حریق گازی

علی‌رغم مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، سیستم اطفا حریق گازی بدون عیب نیست و برخی از اشکالات و خطرات وجود دارد که بایستی به آن‌ها توجه کرد.

مانند هر سیستم دیگری، تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم مقداری فضا را اشغال خواهند کرد. به طور معمول، به فضای جداگانه‌ای برای قرار دادن مخازن ذخیره‌سازی گاز و پنل آزادسازی سیستم نیاز خواهید داشت.

به علاوه، لوله‌کشی باید از محل مخازن ذخیره‌سازی به منطقه تحت حفاظت هدایت شود. برای این منظور، نیاز به هماهنگی دقیق با معماری ساختمان و سایر لوله‌ها، کانال‌کشی‌ها و کابل‌های موجود در منطقه حفاظت‌شده است.

کاربرد سیستم اطفا حریق گازی

کاربرد سیستم اطفا حریق گازی

سیستم اطفا حریق گازی به طور ایده‌آل برای کاربردهایی مناسب است که دیگر انواع سیستم‌های اطفا حریق ممکن است باعث آسیب دیدن تجهیزات حساس شوند. از جمله کاربردهای سیستم اطفا حریق گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مراکز داده. محافظت از سرورهای رایانه و سایر تجهیزات فناوری اطلاعات که برای انتقال داده‌ها و ایجاد ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اتاق‌های تجهیزات الکترونیکی و کنترلی. محافظت از پنل‌های الکترونیکی و کنترلی حساس که نقش پشتیبان را برای تجهیزات پردازشی حیاتی دارند.
  • توربین‌های تولید برق. محافظت از محفظه‌های دارای تجهیزات مکانیکی دوار که برای تأمین برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از سایر کاربردهای سیستم اطفا حریق گازی می‌توانیم به موزه‌ها، بایگانی‌ها، محل نگهداری تجهیزات مخابراتی و به طور کلی، محل‌هایی اشاره کنیم که استفاده از سایر سیستم‌ها مانند سیستم اطفا حریق آبی اسپرینکلر توصیه نمی‌شود.

سیستم اطفا حریق گازی چگونه فعال می‌شود؟

سیستم‌های اطفا حریق گازی اکثراً خودکار هستند، اما گاهی اوقات به صورت دستی فعال می‌شوند. یک سیستم اطفا حریق گازی خودکار از طریق ترکیب سه عنصر کلیدی فعال و وارد عمل می‌شود که عبارتند از:

  • دتکتور دود
  • دستگاه اعلان
  • کنترل پنل

دتکتورهای دود نخستین خط دفاعی هستند و در صورت تشخیص وجود دود در محیط، به کنترل پنل سیگنال هشدار ارسال می‌کنند. کنترل پنل با فعال کردن دستگاه اعلان، زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد. در وهله بعدی، سیستم وارد عمل شده و گاز خاموش‌کننده از طریق سیستم لوله‌کشی در محیط آزاد می‌شود. دستگاه اعلان همچنین به افراد حاضر در محل اطلاع می‌دهد که گاز خاموش‌کننده به زودی در محل تخلیه خواهد شد.

قوانین مربوط به طراحی و اجرای سیستم اطفا حریق گازی

تمام سیستم‌های اطفا حریق گازی که در آن از سیلندرهای فشار بالا استفاده می‌شود، باید مطابق با استاندارد BS 5430-1:1990 تست شوند.

این دسته سیستم‌ها بایستی طبق استاندارد BS EN 15004-1 طراحی شوند که مباحث مربوط به طراحی، نصب و نگهداری سیستم را پوشش می‌دهد. به علاوه، در این استاندارد، به تست یکپارچگی محیط پرداخته شده است که تضمین می‌کند سیستم مورد نظر قادر است در هنگام تخلیه به مدت ۱۰ دقیقه گاز تخلیه‌شده را در محیط حفظ کند. این مدت زمان برای سیستم اطفا حریق گاز CO2 بیست دقیقه است.

اجزای سیستم اطفا حریق گازی

اجزای سیستم اطفا حریق گازی

سیستم اطفا حریق گازی با دستگاه‌های تشخیص‌دهنده آغاز و به نازل‌هایی ختم می‌شود که گاز خاموش‌کننده را در محیط آزاد می‌کنند. از تشخیص آتش‌سوزی تا رهاسازی عامل اطفاگر، دستگاه‌های متعددی وجود دارند که عملکرد کارآمد سیستم را تضمین می‌کنند. اجزای اصلی سیستم اطفا حریق گازی عبارتند از:

  • دتکتور دود: اگر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده رخ دهد، این دستگاه‌ها وجود دود را به عنوان نشانه حریق تشخیص داده و سیگنالی را به کنترل پنل ارسال می‌کنند.
  • کنترل پنل: کنترل پنل نقش مغز سیستم را دارد. با دریافت سیگنال از دستگاه‌های آشکارساز، کنترل پنل زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد و دستگاه‌ رهاساز را برای خاموش کردن آتش فعال می‌کند.
  • دستگاه‌های اعلان: برای هشدار به افراد حاضر در محل مبنی بر اینکه سیستم اطفا حریق در حال آماده‌سازی برای تخلیه گاز است، کنترل پنل زنگ و چراغ هشدار را فعال می‌کند.
  • دستگاه رهاساز: دستگاه رهاساز به سیلندر ذخیره‌سازی متصل است و توسط کنترل پنل فعال می‌شود. در صورت تشخیص آتش‌سوزی، دستگاه رهاساز فعال می‌شود و خاموش‌کننده گازی را در محیط حفاظت‌شده پخش می‌کند.
  • سیلندر ذخیره‌سازی: سیلندرها محل نگهداری گاز خاموش‌کننده هستند. بسته به اندازه فضای تحت محافظت، ممکن است از یک سیلندر بسیار بزرگ یا چندین سیلندر کوچکتر استفاده شود. برخی از گازهای خاموش‌کننده به همان شکل گاز و برخی به شکل مایع ذخیره می‌شوند.
  • نازل: هنگامی که گاز خاموش‌کننده از سیلندرها آزاد شد، از لوله‌ها عبور می‌کند و از طریق نازل‌ها در محیط پخش می‌شود. نازل‌های وسطی معمولاً به صورت ۳۶۰ درجه طراحی می‌شوند تا کل زوایای محیط را پوشش دهند. نازل‌هایی که در کنار دیوارها نصب می‌شوند معمولاً ۱۸۰ درجه هستند.

نکات انتخاب سیستم اطفا حریق گازی

انتخاب سیستم اطفا حریق گازی مناسب برای محافظت از اموال و جان افراد در برابر عواقب مخرب حوادث آتش‌سوزی ضروری است. با توجه به تنوع بالای این نوع سیستم‌های اطفا حریق، انتخاب مناسب‌ترین سیستم ممکن است دشوار باشد. در این بخش، به شما خواهیم گفت که باید به چه نکاتی  برای انتخاب سیستم اطفا حریق گازی توجه داشته باشید.

  • خطرات آتش‌سوزی را ارزیابی کنید.
  • انواع مختلف سیستم‌های اطفا حریق گازی را بشناسید.
  • شرایط لازم تأسیسات خود را مد نظر قرار دهید.
  • مکانیسم‌های فعال‌سازی سیستم را ارزیابی کنید.
  • الزامات عملیات تعمیر و نگهداری سیستم را بررسی کنید.
  • برای توسعه یا تغییرات احتمالی تأسیسات خود در آینده برنامه‌ریزی کنید.
  • آنالیز هزینه و سود را انجام دهید.
  • استانداردها و مقررات آتش‌نشانی را بررسی کنید.
  • از کارشناسان حوزه طراحی، نصب و اجرای سیستم‌های اطفا حریق کمک بگیرید.

آیروسل؛ بهترین سیستم اطفا حریق گازی

آیروسل؛ بهترین سیستم اطفا حریق گازی

فناوری اطفا حریق آئروسل از محبوب‌ترین انواع سیستم اطفا حریق گازی و یک رویکرد نسبتاً جدید و نوآورانه برای حفاظت در برابر انواع آتش است. سیستم ایروسل یک روش پاک، فشرده و بسیار مؤثر برای خاموش کردن گروه‌های مختلف آتش به شمار می‌رود. این فناوری از غبار ریز ذرات خشک به شکل گاز برای سرکوب شعله‌ها و خاموش کردن سریع و کارآمد آتش استفاده می‌کند.

سیستم‌های اطفا حریق آیروسل با تولید ابری از ذرات آیروسل عمل می‌کنند که به سرعت در سراسر منطقه حفاظت‌شده پخش می‌شوند. عملکرد آیروسل با مهار واکنش شیمیایی آتش است و این کار را با شکستن رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهد.

یکی از مزایای کلیدی سیستم‌های اطفا حریق آیروسل این است که در مهار آتش در فضاهای بسته عملکرد بسیار مؤثری دارند. از آنجایی که ابر آیروسل قادر است حتی به کوچکترین فضاها نفوذ کند، می‌تواند به سرعت آتش‌هایی را خاموش کند که انواع دیگر سیستم‌های اطفا حریق ممکن است نتوانند در آن فضاها عملکرد موفقی داشته باشند. علاوه بر این، از آنجایی که سیستم‌ اطفا حریق آیروسل به مواد شیمیایی یا گازهای مضر متکی نیست، بسیار ایمن‌تر بوده و با محیط زیست سازگارتر است.

این سیستم اطفا حریق گازی هوشمند کاربردهای گسترده‌ای دارد که از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراکز داده
  • اتاق‌های ژنراتور
  • اتاق‌‎های تجهیزات مخابراتی
  • موزه‌ها
  • گالری‌های هنری
  • صنعت خودروسازی
  • تأسیسات دریایی
  • تأسیسات صنعتی

سیستم آیروسل چگونه کار می‌کند؟

سیستم اطفا حریق آیروسل فناوری نوآورانه‌ای است که از یک واکنش شیمیایی منحصربه‌فرد برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کند. این سیستم از طریق انتشار یک غبار ریز از ذرات جامد کوچک در هوای اطراف کار می‌کند. ترکیب شیمیایی این ذرات به گونه‌ای است که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرند، تحت یک واکنش گرمازا، ابری از گاز خاموش‌کننده آتش تولید می‌کنند. ابر گازی تولید‌شده در سرکوب آتش بسیار مؤثر عمل می‌کند، زیرا اکسیژن موجود در هوا که برای سوختن آتش نیاز است را جابجا می‌کند. در نتیجه، آتش با کمبود اکسیژن روبرو شده و به سرعت خاموش می‌شود.

مزایای سیستم آئروسل نسبت به انواع دیگر سیستم اطفا حریق گازی

مزایای سیستم آیروسل نسبت به انواع دیگر سیستم اطفا حریق گازی

سیستم‌های آئروسل آینده انواع سیستم اطفا حریق گازی هستند. به این دلیل که مزایای متعددی را نسبت به سیستم‌های اطفا حریق گازی سنتی ارائه می‌دهند. سیستم‌های گاز سنتی از مواد شیمیایی مانند هالون یا سیستم اطفا حریق FM-200 استفاده می‌کنند که می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند و در برخی موارد در صورت وجود در حین تخلیه می‌توانند باعث آسیب به افراد شوند. از سوی دیگر، سیستم‌های آئروسل از یک عامل غیر سمی و غیر خورنده استفاده می‌کنند که برای افراد و محیط زیست بی‌خطر است.

آئروسل می‌تواند به سرعت آتش را قبل از اینکه فرصتی برای گسترش داشته باشد، خاموش کند، آسیب را به حداقل برساند و خطرات مربوطه را کاهش دهد. علاوه بر این، از آنجایی که این سیستم برای خاموش کردن آتش به آب یا مایعات دیگر نیاز ندارد، می‌توان از آن در محیط‌هایی مانند مراکز داده یا اتاق‌های سرور استفاده کرد که امکان ایجاد آسیب با آب وجود دارد.

مزیت دیگر سیستم‌های اطفا حریق آئروسل این است که بسیار فشرده‌تر و سبک‌تر از سیستم‌های گاز سنتی هستند. به این معنی که فضای کمتری را در محل نصب اشغال می‌کنند و نصب و نگهداری آن‌ها به مراتب آسان‌تر است.

این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های گازی سنتی طول عمر بسیار بیشتری دارند. سیستم‌های گاز سنتی نیازمند تعمیر و نگهداری دوره‌ای و شارژ مجدد هستند تا اطمینان حاصل شود که درست کار می‌کنند. این در حالی است که سیستم‌های آئروسل طول عمر بسیار بیشتر و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند که به مرور زمان هزینه‌های کمتری را به همراه خواهد داشت.

در نهایت، سیستم‌های اطفا حریق آئروسل نسبت به سیستم‌های گاز سنتی در سرکوب آتش بسیار موثرتر و قادر به خاموش کردن سریع‌تر آتش هستند. در حالی که سیستم‌های گاز سنتی برای خاموش کردن آتش به جابه‌جایی اکسیژن متکی بوده که بیشتر طول می‌کشد و کارایی کمتری دارد.

تاثیرات زیست‌محیطی سیستم اطفا حریق آئروسل

مزایای زیست محیطی اطفا حریق آئروسل بسیار زیاد است.. به این معنی که در صورت فعال شدن سیستم، گاز تولید شده برای افراد و محیط زیست مضر نیست. این یک مزیت قابل توجه نسبت به انواع سیستم اطفا حریق گازی سنتی به شمار می‌رود که گازهای سمی آزاد می‌کنند و می‌تواند برای مردم و محیط زیست خطرناک باشند.

سیستم‌های اطفا حریق آئروسل نیز پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های گاز سنتی دارند. مولفه GWP معیاری است که نشان می‌دهد گاز پخش شده چقدر در گرم شدن کره زمین نقش دارد. هر چه GWP کمتر باشد، تاثیر گاز بر محیط زیست کمتر است. از این رو GWP سیستم آئروسل ۹۹٪ کمتر از سیستم‌های گاز سنتی است که آن را به انتخابی بسیار سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند.

دیگر تاثیر مفید زیست محیطی سیستم اطفا حریق آئروسل، استفاده کارآمد از منابع است. سیستم‌های گاز سنتی اغلب نیاز به مقدار زیادی گاز برای ذخیره‌سازی در محل دارند که می‌تواند گران باشد و فضای ارزشمندی را اشغال کند. از سوی دیگر، سیستم‌های آئروسل از مقدار بسیار کمتری از مواد استفاده می‌کنند که این عاملی بر کارآمدی بیشتر آن‌ها است.

هزینه سیستم خاموش‌کننده آئروسل

یکی از مزیت‌های عمده سیستم‌های اطفا حریق آئروسل نسبت به انواع سیستم اطفا حریق گازی سنتی، مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن آن است. سیستم‌های خاموش‌کننده گازی سنتی از مقادیر زیادی گاز استفاده می‌کنند که جایگزینی آن پرهزینه است. از سوی دیگر، سیستم‌های اطفا حریق آئروسل، گاز بسیار کمتری مصرف می‌کنند که به هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری نیاز خواهید داشت.

علاوه بر مصرف گاز کمتر، سیستم‌های اطفا حریق آئروسل همچنین به فضای کمتری برای نصب نیاز دارند. به این معنی که این سیستم را می‌توان در مناطق کوچک‌تر نصب کرد که باعث صرفه‌جویی در هزینه کلی آن می‌شود. از مزایای مربوط به هزینه سیستم‌های اطفا حریق آئروسل، نیاز به تعمیر و نگهداری پایین آن‌ها است. سیستم‌های گاز سنتی نیاز به بازرسی و تعمیر و نگهداری منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می‌کنند. با سیستم‌های اطفا حریق آئروسل، نیازهای تعمیر و نگهداری شما به حداقل می‌رسد و در نتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم کاهش می‌یابد.

در نهایت در صورت وقوع آتش‌سوزی، سیستم‌های اطفا حریق آئروسل به دلیل داشتن ذرات بسیار کوچک‌تر از مولکول‌های گاز می‌تواند به عمق آتش نفوذ کنند و آن را به طور موثرتر خاموش کنند. این قابلیت می‌تواند منجر به آسیب کمتری به اموال و تجهیزات و در نهایت در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

تطبیق‌پذیری سیستم‌های اطفا حریق آئروسل

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌ها و دلایل محبوبیت سیستم‌های اطفا حریق آئروسل تطبیق‌پذیری آن‌ها است. این سیستم‌ها را می‌توان در طیف وسیعی از کاربردها، از فضاهای بسته کوچک مانند اتاق سرور گرفته تا مناطق باز بزرگ مانند انبارهای صنعتی استفاده کرد. به این دلیل که می‌توانند برای محافظت از تجهیزات ارزشمند، زیرساخت‌های حیاتی و حتی افراد موجود در منطقه استفاده شوند. این ویژگی آن‌ها را برای استفاده در مناطقی ایده‌آل می‌کند که انواع سیستم اطفا حریق گازی سنتی ممکن است موثر نباشند.

تنها تولید کننده سیستم اطفا گازی آیروسل در ایران

تنها تولید کننده سیستم اطفا گازی آیروسل در ایران

سیستم‌های اطفا حریق آئروسل به دلیل کارآمدی و سازگاری با محیط زیست و تاثیر بیشتر آن‌ها در خاموش کردن و مهار آتش، نسل آینده انواع سیستم اطفا حریق گازی هستند. برخلاف سیستم‌های سنتی اطفا حریق مبتنی بر گاز، ژنراتورهای آئروسل تحت فشار نیستند و برای توزیع عامل به لوله‌کشی نیازی ندارند. این سیستم‌ها همچنین جمع‌وجور هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در هر مکانی نصب کرد.

اگر مایل به خرید سیستم اطفا حریق آئروسل هستند، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا، مطمئن شوید که با یک تامین کننده معتبر کار می‌کنید که می‌تواند سیستمی با کیفیت بالا به شما ارائه دهد. دوم این که مطمئن شوید نصب و نگهداری سیستم توسط متخصصان واجد شرایطی انجام می‌شود که در زمینه استفاده از فناوری اطفا حریق آئروسل آموزش دیده‌اند. گروه تولیدی و صنعتی تدبیر مرجعی مطمئن برای خرید خاموش‌کننده‌های هوشمند مبتنی بر گاز آئروسل است که می‌توان آن‌ها را برای رفع نیازهای خاص سفارشی کرد. برای خرید این محصولات کافی است با کارشناسان ما در مجموعه تدبیر تماس بگیرید.

سوالات متداول سیستم اطفا حریق گازی

چرا سیستم اطفا حریق گازی آیروسل بهترین سیستم اطفا است؟

سیستم آیروسل قدرت خاموش کنندگی بالایی دارد و هیچ آسیبی به تجهیزات الکتریکی وارد نمی‌کند. همچنین این گاز کاملا غیر سمی و بدون پسماند است.

انواع سیستم اطفا حریق گازی کدامند؟

آیروسل، هالو کربن، CO2 و … از جمله سیستم‌های اطفا حریق گازی متداول هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه تولیدی و صنعتی تدبیر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید…