آشنایی با انواع سیستم های اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

انواع سیستم های اعلام حریق محصولاتی به شمار می‌آیند که می‌توانند به محض وقوع هرگونه حریق خاصی آن را تشخیص داده و به منظور خاموش کردن آن و یا اطلاع‌رسانی به مراکز مربوطه اقدام کنند. خریداری این نوع سیستم‌ها برای هر منازل، ادارات، فروشگاه‌ها، ادارات و… یک امر کاملاً ضروری به شمار می‌رود.

تنوع بسیار بالای این دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بر اساس نیاز خود، یک گزینه منحصر به فرد را خریداری کنید. مهم‌ترین نکته در این زمینه، انتخاب یک گزینه باکیفیت بالا و قیمت مناسب است. در ادامه با تدبیر همراه باشید تا شما عزیزان را با انواع سیستم های اعلان حریق بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات بی‌نظیری را در اختیارتان قرار دهیم.

سیستم اعلام حریق چیست؟

پیش از بررسی انواع سیستم های اعلام حریق باید به این پرسش پاسخ دهیم که این سیستم‌ها به راستی چه محصولات خاصی به شمار می‌روند؟ در پاسخ به این پرسش مهم باید بیان کرد که سیستم‌های اعلام حریق یک سری تجهیزات الکتریکی بسیار ویژه محسوب می‌شوند. این تجهیزات به منظور اعلان شرایط خطرناک در زما وقوع آتش‌سوزی به کار می‌روند و می‌توان بدون هیچ‌گونه محدودیت خاصی آن‌ها را در محیط‌های گوناگون نصب کرد.

امروزه در کلیه کشورهای پیشرفته جهان از این سیستم‌ها در منازل گوناگون استفاده می‌شود. حتی در بعضی از موارد، اگر محیط مربوطه به این سیستم‌ها تجهیز نشود، امکان بهره‌گیری از آن به شکل قانونی وجود نخواهد داشت. تجربه نشان داده است که استفاده از این سیستم‌ها می‌تواند به نحو بی‌نظیری میزان خطرات ناشی از آتش‌سوزی‌های گوناگون را به شکل مناسبی کاهش دهد.

روش اعلام خطر در این سیستم‌ها یک نقطه تمایز در آن‌ها محسوب می‌شود. برخی از سیستم‌ها دارای یک آلارم به خصوص هستند که به محض تشخیص دادن حریق به صدا در می‌آید. بعضی سیستم‌های دیگر علاوه بر آلارم، دارای چراغ چشمک‌زن یا فلاشر نیز هستند تا افراد خیلی سریع‌تر از حریق مطلع شوند. به طور کلی، تفاوتی ندارد که انواع سیستم های اعلام حریق دارای چه نوع آلارم خاصی هستند، زیرا مهم‌ترین مورد، تشخیص به موقع حریق است.

سیستم‌های مدرن اعلان حریق بخشی با نام ارسال سیگنال ریموت هستند. این بخش وظیفه دارد تا به محض وقوع آتش‌سوزی، این موضوع را به اطلاع نزدیک‌ترین آتش‌نشانی‌های موجود در محل برساند. در واقع همین موضوع موجب می‌شود تا ایستگاه‌های آتش‌نشانی خیلی سریع‌تر از حالت عادی، به محل حادثه برسند و در نتیجه جان افراد حفظ شود. با خریداری یک سیستم اعلام حریق مناسب، شما نیز می‌توانید از جان خود و خانواده‌تان به نحو کامل مراقبت کنید.

انواع سیستم های اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق

انواع سیستم های اعلام حریق را می‌توان بر اساس نوع کارایی و همچنین نوع طراحی‌ آن‌ها به دسته‌بندی‌های گوناگونی تقسیم کرد. از جمله این دسته‌بندی‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم‌های متعارف
  • سیستم‌های هوشمند
  • سیستم‌های وایرلس
  • سیستم‌های آدرس‌پذیر یا آدرس‌خوان

هر یک از این موارد، دارای کاربرد و کارکرد خاص خود هستند. به همین دلیل، لازم است که با هر یک از آن‌ها به طور کامل آشنا شوید تا بتوانید به سراغ بهترین گزینه موجود بروید. توجه داشته باشید که انتخاب یک سیستم مناسب باید همراه با نصب صحیح باشد تا انواع سیستم های اعلام حریق بتوانند بهترین عملکرد موجود را از خود به نمایش بگذارند.

سیستم‌ اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم‌های متعارف یا conventional از جمله ساده‌ترین و در عین حال کاربردترین انواع سیستم های اعلان حریق در جهان به شمار می‌آیند. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان به قیمت مناسب و پایین آن‌ها نسبت به سایر سیستم‌های اعلان حریق موجود در بازار، ارتباط داد.

سیستم‌های متعارف دارای یک سری دتکتورهای خاص هستند که می‌توانند حریق را با سرعت مناسبی تشخیص دهند. هرچه دتکتورهای به کار رفته در آن‌ها کیفیت بهتری داشته باشد، شانس وجود خطا به شدت کاهش پیدا می‌کند. سیستم‌های متعارف را می‌توان در هر بخشی از خانه به سادگی نصب کرد.

توصیه اصلی آن است که در زمان نصب این مدل از انواع سیستم های اعلام حریق، حتماً تعداد بالایی از آن‌ها نصب شود. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در هر بخش از خانه یک سیستم اعلام حریق عالی داشته باشید که دتکتورهای آن به راحتی از شما محافظت خواند کرد.

سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

این سیستم‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، قابلیت تعیین آدرس را در اختیار شما قرار می‌دهند. سیستم‌های آدرس پذیر به علت وجود همین ویژگی خاص در محیط‌هایی که وسعت بالایی دارند به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آدرس پذیر بودن آن‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت وقوع آتش سوزی، سریعاً محل دقیق حریق را تشخیص دهید. علاوه بر این، مأموران آتش‌نشانی تنها با یک نگاه به پنل مدیریت سیستم‌های مذکور به راحتی راهکار اصلی و صحیحی را برای خاموش کردن آتش‌سوزی انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف چیست؟

نکته جالب در مورد سیستم‌های آدرس‌پذیر آن است که تنها در یک چرخه نصب از آن‌ها می‌توان بیش از صد دستگاه مختلف را به یک سیستم مرکزی متصل نمود. به همین دلیل، حتی در ادارات بزرگ نیز بهتر است از این نوع سیستم‌های ویژه کمک گرفته شود.

نوع آدرس‌پذیری انواع سیستم های اعلام حریق از این مدل، متفاوت است. به طور معمول در دفترچه راهنمای این محصولات می‌توان اطلاعات کاملی را در مورد نحوه آدرس‌دهی سیستم مذکور به دست آورد. شایان ذکر است که استفاده از این محصولات هیچ‌گونه محدودیت خاصی ندارد و می‌توان حتی در منازل نیز از آن‌ها کمک گرفت. این سیستم‌ها نیاز به کابل‌کشی کمی دارند و همین امر یک مزیت عالی برای آن‌ها محسوب می‌گردد.

سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند

یکی از پیچیده‌ترین و بهترین انواع سیستم های اعلام حریق، سیستم‌های هوشمند یا اسمارت هستند. در این سیستم‌ها یک سری چیپست خاص به کار می‌رود که می‌توانند به طور کامل با هم ارتباط برقرار کنند. چیپست‌های به کار رفته در چنین دستگاه‌هایی به شما اجازه می‌دهند تا نحوه تشخیص حریق در شرایط مختلف تعیین کنید. مزیت اصلی آن‌ها را می‌توان عدم نیاز به مراقبت مداوم دانست. تفکیک‌پذیری عالی زون‌های گوناگون محیط نیز جزو مزایای انتخاب این سیستم‌ها به شمار می‌رود که باید به آن اشاره کرد. دتکتورهای موجود در این محصولات به شکل مداوم در حال فعالیت هستند تا به شکل ویژه‌ای حریق‌های خطرناک را تشخیص دهند.

سیستم اعلام حریق بیسیم

سیستم اعلام حریق بیسیم

اگر از کابل کشی خسته شده‌اید و قصد ندارید از انواع سیستم های اعلام حریق بدین شکل استفاده کنید، بهتر است به سراغ سیستم‌های بی‌سیم بروید. سیستم‌های بیسیم به خوبی می‌توانند جایگزین سیستم‌های سنتی‌تر شوند، آن هم بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه‌های زیادی وجود داشته باشد.

این سیستم‌ها دارای ارتباطات مناسبی هستند و حتی می‌تواند با کمک نرم افزارهای تلفن‌های همراه آن‌ها را کنترل و نظارت کرد. سیستم‌های مذکور مجهز به کنترل‌‌کننده‌های مختص به خود هستند و کیفیت بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: استانداردهای اعلام حریق

کدام سیستم اعلام حریق انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در مورد انواع سیستم های اعلام حریق همواره بیان می‌شود، انتخاب بهترین گزینه از بین این محصولات است. خریداری بهترین گزینه برای شما، به نیازهایتان بستگی دارد. در واقع لازم است که پیش از خریداری این سیستم‌های اعلان حریق حتمآً نیازهای خود همچون نوع ساختمان، محل قرارگیری سیستم‌ها و… را مدنظر قرار دهید تا بتوانید به بهترین گزینه موجود دست یابید.

اگر حس می‌کنید در زمان انتخاب این محصولات سردرگم می‌شوید، از کارشناسان برتر حوزه ایمنی کمک بگیرید. این افراد به دلیل آشنایی کامل با کلیه سیستم‌های موجود در بازار و همچنین نحوه عملکرد آن‌ها، می‌توانند گزینه‌ای عالی را برایتان انتخاب کنند.

قیمت سیستم اعلام حریق

موضوع دیگری که باید به‌ آن اشاره کنیم، قیمت کلی انواع سیستم های اعلام حریق است. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، قیمت این محصولات با توجه ساختار کلی آن‌ها و همچنین میزان پیشرفته‌ بودنشان تعیین می‌شود. سیستم‌هایی همچون مدل‌های وایرلس و یا هوشمند قاعدتاً قیمت بالاتری نسبت به سیستم‌های متعارف دارند.

در صورتی که از نظر بودجه دارای محدودیت خاصی هستید و قصد ندارید در این زمینه هزینه چندانی را پرداخت کنید، بهتر است به سراغ گزینه‌هایی با قیمت پایین‌تر بروید. البته، حتی در زمان خریداری محصولات با قیمت‌ پایین‌تر نیز تمام تلاش خود را به منظور خرید سیستم‌هایی با برند معتبر به کار گیرید.

سیستم‌های وایرلس و هوشمند طبیعتاً گزینه‌ مناسب‌تر (در صورت نبود محدودیت در حوزه بودجه) محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند کلیه نیازهای شما را در محیط‌های مختلف برطرف نمایند و بیشترین میزان امنیت را برایتان به ارمغان بیاورند.

برندهای مختلفی در حوزه تولید انواع سیستم های اعلام حریق فعالیت می‌کنند. توصیه ما بهره‌گیری از محصولات برندهایی با سابقه بالا است. این برندها رضایت خاطر شما را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده‌‌اند و به همین علت می‌توان از بابت کیفیت محصولات آنان اطمینان خاطر داشت.

نتیجه‌گیری:

بدون شک می‌توان بیان کرد که انواع سیستم های اعلام حریق یک نیروی نجات‌دهنده محسوب می‌شوند. با نصب این سیستم‌ها در محیط مدنظرتان، می‌توانید خیال راحتی از بابت تشخیص سریع و به موقع حریق داشته باشید. سیستم‌های پیشرفته اعلام حریق، با ارائه اطلاعات موردنیاز و هشدار خاص به ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خیلی سریع آن‌ها را از حریق رخ‌ داده، مطلع خواهند کرد.

همان‌طور که در طول متن بیان شد، سیستم‌های مذکور به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به سیستم‌های متعارف، آدرس‌پذیر، هوشمند و وایرلس اشاره کرد. هر یک از این موارد به محوی نیازهای کلی شما را برطرف خواهند کرد. خریداری این سیستم‌ها باید با دقت بالا و تنها از طریق فروشگاه‌های معتبر صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه تولیدی و صنعتی تدبیر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید…